• علت کم شدن روغن موتور چیست؟

  • منتشر شده در 1401/02/18
مکانیک

روغن موتور خودرو یا همان روغن ماشین یک ترکیب ضد جوش، ضد کف، ضد اکسید و ضد زنگ است. همچنین عملکردهای دیگری از جمله خنک کردن موتور خودرو و جلوگیری از نفوذ آب دارد. استفاده از روغن خودرو یکی از روش‌های مؤثر در جلوگیری از ساییدگی بین قطعات و کاهش صدای آن‌هاست. در صورتی که از روغن ماشین نامرغوب استفاده شود و یا میزان آن در خودرو کاهش یابد، قطعات به دلیل افزایش اصطکاک، سریعتر دچار فرسودگی خواهند شد. بنابراین، کم شدن روغن ماشین از مواردی است می‌تواند دغدغه بسیاری از صاحبان خودرو باشد. در این مقاله به بررسی علائم کم بودن روغن موتور و دلیل کم شدن روغن ماشین می‌پردازیم تا بسیاری از ابهامات در این باره را پاسخ دهیم.

1- استفاده از روغن موتور نامرغوب

یکی از علائم روغن موتور مناسب، کم شدن میزان آن است؛ به گونه ای که به یکی از روش‌های تشخیص روغن موتور مرغوب تبدیل شده است. در صورتی که پس از اضافه کردن روغن موتور به خودرو، پس از مدتی استفاده از خودرو، از حجم روغن موتور اصلاً کاسته نشده باشد، یعنی روغن غیراستاندارد و نامرغوب است.

همچنین در صورتی که روغن موتور از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، نیز ممکن است موجب مصرف بیشتر روغن شود. بنابراین، مصرف نشدن روغن موتور و یا مصرف شدن بیش از حد آن از نشانه‌های مهم روغن غیراستاندارد است.

همانطور که کم نشدن میزان روغن موتور موضوع مهمی است، بیش از حد کم شدن آن نیز نگران کننده است. می‌توان گفت که مقدار مجاز کم شدن روغن موتور در هر خودرو متفاوت است اما به طور کلی برای هر 1000 کیلومتر، کاهش روغن ماشین در حدود 2/1 تا 2/5 لیتر کاملاً عادی می‌باشد.

روغن موتور مناسب علائم ظاهری خاصی دارد؛ از جمله روشن بودن رنگ روغن و ویسکوزیته متفاوت نسبت به روغن نامرغوب.

استفاده از روغن موتور نامناسب علاوه بر کاهش سریعتر روغن موتور، سبب کم شدن توان موتور خودرو و آسیب‌های جدی‌تر در موتور نیز می‌شود.

2- سوختن روغن موتور

سوختن روغن موتور اتفاقی است که در تمامی خودروها به دلیل وارد شدن روغن به محفظه احتراق رخ می‌دهد. مسئله مهم در این موضوع میزان روغن سوزی ماشین است. اگر در ازای هر 1000 کیلومتر، حدود 150 سانتیمتر مکعب روغن وارد محفظه احتراق شده باشد، نباید نگران بود.

اگر خروج روغن و ورود به سیلندر و محفظه احتراق خودرو بیشتر از این میزان و با خروج دود غلیظ از اگزوز همراه باشد، یعنی ماشین روغن سوزی دارد و می‌تواند علت کم شدن روغن موتور باشد.

یکی از علت‌های روغن سوزی در خودرو زیاد بودن مقدار روغن است. اگر روغن زیادتر از حد لازم در خودرو ریخته شود، به دلیل خروج روغن موتور، میزان روغن سوزی نیز بیشتر خواهد شد.

 

3- فرسودگی رینگ پیستون

در صورتی که رینگ پیستون خودرو فرسوده باشد، روغن به مقدار بسیار بیشتری وارد سیلندر و محفظه احتراق خواهد شد و میزان روغن سوزی نیز افزایش می‌یابد. برای بررسی رینگ و پیستون باید کاپوت خودرو را باز کنید و به دقت قطعات را نگاه کنید. اگر هر گونه فرسودگی و آسیب در آن مشاهده کردید، باید آن را تعویض نمایید تا مشکل کاهش میزان روغن موتور برطرف شود.

4- تبخیر شدن روغن موتور

هر گونه ماده‌ای که مایع باشد، به دلیل ماهیت آن دچار فرآیند تبخیر می‌شود. تبخیر شدن مقدار جزئی از روغن موتور نیز موضوعی طبیعی است. در صورتی که مقدار زیادی از روغن تبخیر شده باشد، باید به دنبال یافتن علت زیاد شدن دمای روغن باشید.

5- نشت روغن ماشین؛ از دلایل کم شدن روغن موتور

روغن موتور می‌تواند به دلیل نشت از واشر فیلتر روغن خودرو، کاسه نمد و … نشت کند که باید با بررسی‌های دقیق‌‌تر نسبت به رفع آن اقدام کرد.