• تسمه دینام چیست؟ علائم خرابی و زمان تعویض آن

  • منتشر شده در 1401/02/18
مکانیک

تسمه دینام یکی از قطعات خودرو به شمار می رود که در شارژ باتری تأثیرگذار است. تسمه دینام یک موتور برای تولید جریان الکتریکی می باشد؛ به همین دلیل موجب شارژ شدن باتری ماشین خواهد شد. تسمه پروانه با انتقال نیروی موتور از فولی سر میل لنگ به برخی از قطعات مانند واترپمپ خودرو، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، دینام، کمپرسور کولر و … انرژی مورد نیاز را برای آن ها تأمین می کند. خراب شدن و یا پاره شدن تسمه دینام از مشکلاتی است که در بسیاری از خودروها مشاهده می شود. در این مقاله به بررسی علائم خرابی، زمان و نحوه تعویض آن می پردازیم. 

 

انواع تسمه دینام خودرو

3 نوع تسمه دینام وجود دارد: دو زغاله، سه زغاله و چهار زغاله.

تسمه دینام های سه زغاله تقریباً دیگر کاربردی ندارند و از آن ها استفاده نمی شود.

تسمه دینام شامل هرزگرد، تسمه و تسمه سفت کن می باشد.

 

زمان مناسب برای تعویض تسمه دینام خودرو

در هر بار استارت زدن و روشن شدن موتور خودرو، تسمه دینام به میزان زیادی مورد حرارت موتور، سایش و اصطکاک قرار می گیرد. در نتیجه پس از مدتی استفاده از خودرو، تسمه پروانه باید تعویض شود تا به سایر قطعات خودرو مانند موتور و سیستم تهویه آسیبی وارد نشود.

توصیه می شود که در خودروهای قدیمی پس از هر 80 هزار کیلومتر رانندگی، تعویض تسمه دینام انجام شود. در صورتی که برای خودروهای جدیدتر گفته می شود که به ازای هر 150 هزار کیلومتر، تسمه کولر را عوض کنید. با این وجود بهترین اقدامی که برای اطمینان از زمان تعویض تسمه دینام باید انجام داد، سرویس دوره ای و چک کردن آن است.

در صورتی که هر گونه پارگی، ساییدگی، خشکی بیش از حد و … در تسمه دینام مشاهده کنید، باید سریعاً آن را تعویض نمایید. قطعات دیگری که باید در زمان تعویض تسمه کولر عوض کنید، کنترل کننده تنش تسمه و همچنین قرقره ها هستند.

اگر تسمه دینام به هر دلیلی نیاز به تعویض داشته باشد، اما به آن توجهی شود، واترپمپ که موجب خنک شدن موتور خودرو می شود، به خوبی کار نمی کند و دمای موتور بالا می رود که باعث آسیب دیدن آن خواهد شد. مشکل دیگری که به وجود می آید، عملکرد نادرست سیستم تهویه خودرو است.

 

علائم خراب شدن تسمه دینام خودرو

 

1. تغییرات ظاهری در تسمه کولر ماشین

پارگی، ترک خوردگی، شکستگی، خشک شدن زیاد و چرب شدن تسمه دینام از مواردی هستند که با بررسی این قطعه می توانید متوجه آن ها شوید. مشاهده هر یک از این تغییرات روی تسمه پروانه به معنی این است که باید آن را تعویض کنید.

2. چراغ هشدار باتری روشن شود

از آن جایی که تسمه دینام در انتقال انرژی به باتری نقش اساسی دارد، خرابی آن نیز موجب اختلال در باتری و عملکرد آن خواهد شد. بر این اساس، روشن شدن چراغ باتری خودرو یکی از نشانه های خرابی تسمه کولر است.

3. مشکلات کولر خودرو از دلایل خرابی تسمه هیدرولیک خودرو می باشد

یکی از علائمی که معمولاً در زمان خرابی تسمه دینام سریعاً بروز می کند، از دست دادن کیفیت باد کولر ماشین و یا کار نکردن کولر است. در صورتی که باد کولر خودروی شما مثل گذشته خنک نیست، باید تسمه کولر را بررسی کنید. در صورت خرابی این قطعه، باید آن را عوض کنید تا این ایراد برطرف شود.