• علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

  • منتشر شده در 1401/02/18
مکانیک

علائم خرابی سنسور دریچه گاز به دلیل نقش مهمی که این قطعه در خودرو دارد، متفاوت هستند. یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو سنسور دریچه گاز آن است که در گاز خوردن و روشن شدن خودرو نقش مهمی دارد. در زمان فشار دادن بر روی پدال گاز، با توجه به میزان فشار روی گاز و باز شدن پولکی دریچه، سنسور دریچه گاز مقدار خاصی از بنزین و هوا را با هم مخلوط می‌کند. در انتها اطلاعاتی را به سمت ایسیو ارسال می‌کند. در نتیجه نقش سنسور دریچه گاز در میزان سوخت رسانی و ترکیب آن با آب اهمیت دارد.

 

انواع حسگرهای دریچه گاز

سنسورهای دریچه گاز به دو نوع ساژم و زیمنس تقسیم می‌شوند. ساختار و عملکرد هر نوع با دیگری تفاوت‌هایی دارد و باید هر نوع سنسور را متناسب با ایسیوی آن نصب شود. اگر از ایسیو ساژم برای خودرو استفاده شود، سنسور دریچه گاز نیز باید ساژم نصب شود. همچنین در صورتی که از ایسیو زیمنس روی خودرو نصب شود، باید سنسور دریچه گاز زیمنس برای خودرو نصب گردد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟

برخی از علائمی که در خودرو ایجاد می‌شوند در نتیجه خراب شدن سنسور دریچه گاز رخ می‌دهد. در ادامه راه‌های تشخیص این موضوع معرفی می‌کنیم.

 

1- روشن شدن خودرو با مشکل مواجه شود

اگر سنسور دریچه هوا اختلال داشته باشد، میزان هوا و سوختی که برای استارت خوردن خودرو لازم است، بیشتر خواهد بود. در این صورت ممکن است خودرو دیرتر روشن شود و یا اصلاً نتوانید خودرو را روشن کنید.

2- دور موتور در حالت خلاص، بالا برود

اگر خودرو را در حالت خلاص قرار دادید و دور موتور با گاز خوردن بی دلیل بالا برود، باید دو دلیل برای آن بررسی شود. یک دلیل بررسی استپر موتور است؛ اما دلیل دیگری که باید چک شود خرابی سنسور دریچه گاز خودرو است.

3- اختلال در روند شتاب گیری خودرو؛ از علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

از این رو که سوخت رسانی به موتور در زمان خراب شدن حسگر گاز با مشکل روبرو می‌شود، یکی از اثرات خرابی سنسور دریچه گاز مشکل در شتاب گرفتن خودرو است. در این صورت خودرو نمی‌تواند بیشتر از میزان خاصی سرعت داشته باشد. این اتفاق در زمان‌های رانندگی در سربالایی به میزان بیشتری نمود پیدا می‌کند.

4- در حالت درجا و یا زمان تعویض دنده، خودرو گاز بخورد

اگر با مشکل گاز خوردن اضافه خودرو در هنگام تعویض دنده و یا حالت درجا روبرو شوید، باید سنسور دریچه گاز خودرو بررسی شود. در صورتی که سنسور دریچه گاز خودرو مشکل داشته باشد، اطلاعات نادرستی به ایسیو گزارش داده و خودرو بی دلیل گاز می‌خورد.

5- افزایش مصرف سوخت خودرو؛ یک علامت خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

اگر سنسور دریچه گاز خراب شود، در تشخیص میزان لازم هوا و سوخت برای ترکیب شدن آن‌ها دچار مشکل خواهد شد. همین موضوع باعث مصرف بیشتر بنزین و همچنین ایجاد دود تیره در اگزوز می‌شود.